Saturday, December 20, 2008

minta pandangan

bismillahirrahmanirrahim,

bagi post ini, dibuat khas untuk perbincangan kita bersama. seperti kita semua tahu, (jika diexplore), alhamdulillah, ramai pelajar kita mahir menggunakan IT, zaman kini. ramai yang dah punya blog. dan mereka rasa ianya satu kebanggaan bila dah dapat buat laman blog khas buat diri mereka. tetapi kemahiran kebanyakan dari mereka itu disalahgunakan. kebanyakan mereka menggunakan bahasa yang kurang sopan, ada juga berlaku ikhtilat, dan hanya menceritakan cerita yang tidak membawa pengajaran diakhirnya. hanya luahan semata. tiada pengajaran yang menguatkan jiwa mereka.

sedangkan kata2 yang ditulis itu adalah lambang peribadi seseorang, terutama hati. menggambarkan akhlak dan budi pekerti. sangat sedih lihat blog adik2. rasa malu pun ada. pewaris2 hidayah perlu dididik dengan "lain dari yang lain". tapi basic asas sama yang disyari'atkan Islam.

mungkin bagi mereka, blog adalah personal, terpulang bagi mereka. sama ada hendak dibuat sebagai "diary" pun tak apa. terutamanya yang umum boleh dilihat oleh sesiapa. kadang2 ada juga gambar2 peribadi, yang sepatutnya disimpan utk tontonan diri dan keluarga. tapi sebaliknya.

ini belum dilihat secara sepenuhnya dalam aplikasi2 lain. friendster, myspace, tagged, hi5, dan bermacam lagi bentuk. yang semuanya merupakan benih2 utk melalaikan kita semua, lalu terus menjadi akar dan merosakkan serta menghancurkan umat Islam itu sendiri terutama remaja (syabab) Islam. yang sepatutnya berfikir jauh lagi dalam usia muda untuk menggerakkan Islam. menjadi pengaruh bukan terpengaruh.

rasa jeles juga bila dilihatkan blog2 pelajar2 junior hira' ramai yang berkongsikan pengisian. (*bukan mahu dibandingbezakan). tidak kisah dalam bentuk apa penyampaiannya. rasanya, bagaimana mereka boleh buat begitu?

harap sebagai senior yang sayang pada Islam, dan pewaris hidayah, beranikan diri memberikan cadangan yang boleh dilakukan atau pandangan anda sendiri. mungkin pelaksanaannya bukan dikhususkan pada kita sahaja, tapi mungkin pada senior yang lain f2, f3, f4, f5 (2009). dan mana tahu, kita boleh minta kawan2 kita bantu. atau apa2 sahaja.

InsyaAllah, barakallahulakum.

wallahuA'lam.

2 comments:

taqwaforever said...

salam,

cadangan pertama:

1) menekankan ma'ruf akbar

-yaitu mengajak kepada konsep "La ilaha illallah" tiada sembahan (ilah) selain Allah.

bila semua sudah faham konsep ini, seseorang itu akan melakukan sesuatu dgn perkara yang mentauhidkan Dia. dan menyembah hanya pd Allah. bukan pada nafsu. dia akan lebih berfikiran dan bermatlamatkan Allah dalam hidup.barulah dia boleh buat perkara2 yang baik.

2)menekankan mungkar akbar

-yaitu mencegahnya daripada menjadikan sembahan (ilah) lain sebagai tuhan. dia akan lebih takut untuk melakukan kemungkaran. dia akan memastikan dirinya tidak melakukan perkara yang membawa murka Allah.

*kedua2 perkara ini perlu ditekankan sebagai seorang naqib/ah.

hanya satu konsep, Tiada TUHAN yang berhak disembah, melainkan ALLAH.

wallahua'lam.

cahaya said...

Ana sokong cumanya x reti nk bawa masalah ni kpd plajar...