Pages

Sunday, December 05, 2010

peNyakiT Al-wAhnu

Bismillah..Assalamualaikum.. setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah. masih lagi memberi nyawa kepada kita, memberi nikmat yg teramat byk. sehingga kan pernah diceritakan bhw, klu nak bandingkan nikmat sebiji mata dgn segala amalan yg kita buat..berat lagi nikmat sebijik mata itu. betapa byk nya nikmat yg allah bagi kepada kita.

Ok..yg lepas telah diceritakan tntg penyakit Al-ain. Jadi kali ni kita berkongsi tentang.. penyakit al wahnu. sebuah hadis rasul..:

عن الامام أحمد في مسنده وابو داود في سننه وابو نعيم في حليته من حديث ثوبان (رضي الله عنه) انه قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) :(يوشك ان تتداعى عليكم الامم كما تتداعى الاكلة على قصعتها، قالوا: اومن قلة يارسول الله؟ قال (صلى الله عليه وسلم): بل انتم كثير، ولكنكم غثاء كغثاء السيل، ولينزعن الله المهابة من قلوب اعدائكم منكم، وليقذفن الله في قلوبكم الوهن، قالوا: وما الوهن يا رسول الله؟ قال (صلى الله عليه وسلم) : حب الدنيا وكراهية الموت).

Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang kelaparan mengerumuni hidangan mereka.” Maka salah seorang sahabat bertanya,” Apakah karena jumlah kami yang sedikit pada hari itu?” Nabi saw, menjawab,”Bahkan, pada hari itu jumlah kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan, dan Allah akan mencabut ‘rasa gentar’ terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan melemparkan ke dalam hati kamu penyakit al-wahnu.”Seorang sahabat bertanya, ‘Apakah itu al-wahnu itu, ya Rasulullah?’ Rasulullah saw, menjawab, “Cinta dunia dan takut mati.” (Hr Abu Dawud dan Ahmad)



Umat islam akhir zaman ni ramai..bahkan waktu skrg pon ramai. tapi seperti hadis rasul, umat islam ibarat buih di lautan. banyak tapi tak ada function...sampaikan org kafir dah tak takut kpd umat islam.

Juga rasulallah menyebut tentang penyakit Al-wahnu.. Cintakan dunia dan takutkan mati. Maknanya org islam ketika itu teramat cintakan dunia, segala-galanya utk dunia, hanya fikir dunia, dah tak ingat akhirat.
dan dalam masa yang sama mereka teramat takut kan mati. tak nak pergi berjihad, bekorban, dan takut utk berjuang di jalan Allah.

moga kita terhindar drpd penyakit al wahnu ini..dan semoga kita mendapat rahmat Allah disamping sentiasa diberi hidayah dan taufiq drpd Allah.
Sekian, Wassalam..

0 comments: