Tuesday, December 16, 2008

Isu semasa....

Assalamualaikun....

Ape khabar semua...? Yuk dengar cerita....

+Salam ba.... hang pe khbq?
-Aku sihat je.... macam dulu-dulu..
+Macam ne belajar....?
-Tak de bezanya....
+Ko ada dengar tak yg MB kelantan lancar tabung pendidikan anak ISA..
-Ada juga... kenapa ko tanya..?
+Entahlah.... aku pun x tahu knape aku tanya... Tp hati kecilku kata yg MB buat tu memang patut... Semenjak aku tengok tahanan ISA aku rasa kasihan pula tengok anak-anak mereka...
-Samalah dengan aku tp nak buat macam mana.... Oh ya aku teringat apa yg MB cakap... dia kata "ISA perkara mungkar!Wajib dilarang!Tolong bersuara!Tulislah artikel!lukislah kartun.....".. Ko tak rasa apa2 ke bila dengar apa yg MB cakap...?
+Rasa mcm nak buktikan bhwa ISA itu salah..... tp kita ni siapa cuma seorang yg tak punya kuasa untuk bertindak....
-Aku sokong.... Sedangkan dalam buku sejarah f4 ada pasal kehakiman "seseorangg itu tidak didapati bersalah selagi tiada bukti yg mengatakan dia bersalah"....
+Betulke apa yg ko cakap ni...?
-Entahlah... mungkin ya... Cuba la tengok sendiri dalam buku...
+Hmmmmmph... Ko terlibat dengan PRS sekolah kan...?
-Yup.... kenapa tanya..?
+Sebab aku lihat PRS ni seperti terlalu baik dn mcm susah bergaul dengan orang yg kepalanya 'tingtong'....
-Aku akui memang ada tp tak semua.... Setiap manusia ada kelemahannya.... termasuk aku...
+Tp ko lain...
-Lain macam mana...?
+Ye la ko bleh bergaul, bleh terima jika ada kesalahan dan ko tak seperti mereka yg suka bersuara dan menyisihkan diri....
-Kan aku dah ckp manusia tu ada kelemahannya dan tak semua manusia berpuas hati dengan sesuatu perkara.... Ko kena ingat juga manusia ada pelbagai ragam... Aku x faham apa maksud ko berani bersuara...?
+Maksud aku apabila seseorang itu melakukan kesalahan yg nampak macam tak soleh dan mereka terus bg tazkirah berjela-jela panjangnya....
-Oh yg tu....mereka tu sayang kat ko.... takkan ko x perasaan mereka bukannya nak cari kesalahan ko tp cuma tak nak ko hanyut... itu je... tp kitakan manusia tak semua benda kita akan berpuas hati macam yg aku cakap td....
+Entahlah....manusia ni kadang2 salah tafsir... betul tak..?
-Yup that right.... Mcm ne bleh tetiba masuk cerita pasal PRS ni..?
+Kan kita bincang pasal isu semasa pastu masuk sikit pasal PRS sekolah.... Ko agak2 la isu semasa ni ada kaitan ke dengan PRS sekolah...?
-Nak kata ada tu memang ada...
+Apa dia.... cepatlah bg tau...
-Aku tak nak cakap pasal ISA dan PRS tp cumanya kalian seperti tidak berani bersuara... bila tak puas hati cakap belakang.... Cuba jumpa mereka ni dan cakap apa yg tak kena... itu je yang ana nampak... setiap masalah boleh dibawa berbincang.... tp itu dari sudut pandangan ana je.... orang lain entahlah....
+Ooooo....gitu...

Bersambung

Ulasan : Ana lihat blog batch seperti bnyk unsur nasihat.... Bukan nak kata tak bagus cumanya cubalah cari satu kelainan yg boleh menyebabkan orang persoalkan apa yg kita cakap.... Cuba lihat pd cerita td, adakah perkara ini benar2 berlaku? jawapannya tentu sekali ana kata ya.... sebabnya ramai sahabat ana yg bukan dikalangan PRS cakap macam2 tentang PRS.... Ana ni jd tukang dengar segala masalah yg cuba diluahkan, dah nama pun PRS(pembimbing rakan sebaya).... Cumanya ana lihat PRS SMIH ni bukan dalam erti kata PRS yg sebenar mgkn sebab ada dikalangan kita yang sibuk.... Berkaitan dengan blog nuqaba, ana rasa mcm bnyk unsur tazkiah nafs wa muhasabah.... Jd artikel ni ana hantar supaya dapat sama2 berbincang masalah yg timbul... Wallahua'lam

Maafkan segala kesalahan ana sepanjang ana menulis artikel ini dan mgkn mengguris hati2 yg membaca... Maafkan ana kerana ana bukan lah manusia yg sempurna yg boleh melakukan semua perkara dengan perfect....Tegurlah ana jika ana ada buat salah, jangan malu2 dan tak kisahlah banin atau banat...

1 comments:

tanya 1 said...

salam,
kelainan yang dimaksudkan, seperti forum ke? atau apa2 sahaja supaya dapat feedback dari pembaca bukan setakat memberi. dan supaya tajuk yang diutarakan dapat dibawa berbincang, bukan sekadar post peringatan. begitu ke?

mungkin juga.