Pages

Sunday, November 28, 2010

Pentingkah peraturan dalam kehidupan..?


[Kebenaran tanpa peraturan akan dikalahkan kebatilan dengan peraturan]
Assalamualaikum warahmatullah..pernah dengar ungkapan di atas?? pasti yang ikut nadwah pernah. yang x ikut xpe. Ungkapan ini ada yang menyandarkan kpd Saidina Ali, ada pula yang menyandarkan nye kpd saidina Umar, ada pula kpd hukama'..apa2 pon, xkira siapa yg ucapkan, kita ambil sedikit sebanyak pengajaran drpd ini.

Peraturan, disiplin, atau perancangan adlh perkara yg sangat penting, terutama tugas kita manusia sbg khalifah. tugas kita sbg org yang mengajak kpd kebaikan, dan mencegah kemungkaran.
tanpa peraturan, mudahlah apa yg kita buat itu akan gagal, apa yg kita laksanakan itu tidak mencapai objektif yg diinginkan.

Apa pun, dalam kehidupan kita perlunya peraturan. Sbb peraturan itu biasanya membawa kebaikan. Jika peraturan itu membawa kemudharatan, xpayah ikut pon xpe. Contoh peraturan yg membawa kemudharatan ialah: org yg dah umur 18 tahun ke atas bebas memilih agama. maknanya org islam yg dah umur 18> boleh murtad dan masuk agama lain. Sdg kan islam mengatakan org yg murtad darahanya adlh halal ditumpahkan. Ttpi peraturan yg dibuat org kafir utk negara "islam" malaysia sebaliknya. Jelaslah bhw peraturan ini membawa keburukan.

Dengan sbb peraturan ini ada yg digariskan Allah, dan ada juga diciptakan manusia. Maka sbb itu wujud bidang MASALIHUL MURSALAH. Sesuatu perkara yg dibuat manusia utk kemaslahatan@kebaikan manusia itu sendiri. Contoh peraturan jalan raya. agak2 klu kt malaysia tiada trafic light, pasti akan berlaku kemalangan, dah ada trafic light pon berlaku kemalangan kt junction.

Utk skop lebih kecil, peraturan sekolah. Tak ke haru biru sekolah klu tiada peraturan. murid boleh bawak handphone sesuka hati, guna kan sesukan hati, boleh pakai sesuka hati tanpa kekemasan dan kebersihan, boleh pakai kasut macam2 warna..ade yg warna warni, putih, hitam, pink dan lain2.

Jelas lah di sini bhw peraturan adlh bende yg sangat penting. Dan drpd ungkapan di atas, sesuatu kebenaran, apbila tidak disertakan dgn peraturan akan menyebabkan kebnerana ini dikalahkan kebatilan. Contoh klu umat islam nak pergi perang, tetiba tentera islam buat kepala sendiri, tidak dgr arahan ketua@panglima, maka tentera islam akan kalah. biar pun ramai nye tentera islam seramai 5 juta org, tetapi klu 5 juta ini xikut arahan, boleh jadi dikalahkan tentera musuh yg mungkin seramai 1.36 juta org.

Ambillah sedekit sebanyak pengajaran drpd post ini, segala salah silap harap dpt dimaafkan.
Segala yg baik dtg drpd Allah, segala yg buruk dtg drpd Allah dan disandarkan ke atas kelemahan diri ini.

"Dengan usaha yang sedikit, disusuli dengan keikhlasan , insya allah moga2 kita beroleh rahmat, taufiq, dan hidayah drpd Allah" -Syeikh Talhah Ajmain.

0 comments: