Pages

Thursday, November 18, 2010

Hari Raya Qurban..Apa yg aDa??

Assalamualaikum.. alhamdulillah kita angkat setinggi-tinggi kesyukuran kpd Allah. mengizinkan kita hidup dan merasai nikmat iman dan islam.
membolehkan kita bersama buat qurban dan segala ibadah yg lain.

hensem jugak binatang ni..>>>

->Persoalan yg dikemukakan..Apa yg ade dgn Hari Raya Qurban.. Mercun xde, konsert xde, cuti xde, open house xde..senang cerita semua yg ada Hari raya puasa tidak terdapat pd hari raya qurban. Tp itu lebih baik..jika semua maksit yg dilakukan dulu tidak dibuat waktu ni.

->Alhamdulillah xde, insya allah Allah akan bagi rahmat kpd penduduk malaysia. Cuma nya raya qurban ini seperti tidak disambut dgn bersemangat. Umat islam DI Malaysia seolah-olah tidak ingin sambut hari raya ini. Sedangkan Hari Raya Qurban ini lebih besar nilainya.
klu hari raya puasa kita hanya takbir hari pertama je..tak boleh puasa pon pada hari raya pertama shj. Tp klu hari raya qurban, 4 hari xleh puasa..dan bertakbir pon selama itu juga.4 hari.

->Firman Allah:"Kerana itu dirikanlah solah dan berkorbanlah dengan ikhlas kerana
Tuhanmu." [surah al-kauthar:2]

->Apa kelebihan qurban ini???
1] dekatkan diri kpd Allah.
2] Melatih diri agar sentiasa bersedia untuk berkorban bila-bila masa diperlukan demi menegakkan agama Allah.
3] Memulia serta mengagongkan satu syiar dari syiar-syiar agama Allah sebagai memenuhi tuntutan Allah;
4] Utk melahirkan rasa syukur kepada Allah dengan nikmat yg diberikan.


-> Byk lagi hikmat dan pengajaran drpd kisah2 terdahulu, yg boleh kita ambil. dan ianya mempunyai banyak manfaat yg kita x jangka dan manfaat ini akan berguna pada masa2 tertntu. Insya allah.


0 comments: