Thursday, April 16, 2009



Tarbiyah adalah Afiliasi(penggabungan), Partisipasi (penglibatan) dan Kontribusi (sumbangan).

1-Afiliasi
Mensyaratkan agar da'wah mengembalikan ummat kepada agamanya. Fikrah yang diwariskan hendaklah diubah menjadi fikrah yang diperoleh dalam bimbingan. Keislaman itu perlu memiliki akar yang tidak mudah tercabut dari hati. Bangunlah dari tidur..padanya ada kerja Tarbiyah. Membacakan ayat Allah, mensucikan hati dan mengajarkan apa-apa yang akan menjawab pertanyaan dan keperluan mereka.

2-Partisipasi
Ini adalah melepaskan seorang muslim dari penggabungan kepada penglibatan dalam masyarakat. Jika ia 'soleh', ia perlu menjadi 'musleh' membahagikan kesolehannya di tengah masyarakat. Ia harus menjadi bahagian, sekaligus inti keras yang akan menguatkan masyarakat. Padanya ada kerja tarbiyah. Menumbuhkan, mengembangkan dan memberdayakan.

3-Kontribusi
Ini adalah memastikan agar tiap individu muslim yang menyumbang itu mencapai taraf optimal dalam memberi sumbangan kepada Islam. Salah satu sumber kekayaan masyarakat Islam adalah keunikan individu dari diri masing-masing yang apabila potensi itu dicurahkan secara penuh dan membentuk satu muara Islam yang sinergis, sebuah gelombang peradaban yang dahsyat akan segera bergemuruh membelah sejarah. Padanya ada kerja-kerja tarbiyah. Menyentuh seluruh aspek kehidupan. Ruhnya, akalnya dan jasadnya.

Akan ada waktu di mana ummat manusia akan sulit membezakan antara pesona kebenaran Islam dengan pesona keperibadian muslim. Saya percaya, tentu dengan satu kata awal yang bersejarah itu...Tarbiyah.
diedit dari karya Asal-Anis Matta.


1 comments:

+akufobia+ said...

semuanya bermula dengan tarbiah.