Monday, July 26, 2010

cili digigit, lidah terasa 'nikmatnya'

Assalamualaikum....
Apa khabar adik2 ku sekalin..? harapnya dalam keadaan yg positif dan terbaik.

Nama blog nuqaba hidayah... alhamdulillah masih mengekalkan ciri2 sebagai nuqaba hidayah walaupun nampak baru kulitnya, harap2 isi pun baru dan lagi mantap. Cumanya hati ini tertanya2 kebanyakan post disini bolehlah dikatakan terlalu formal. Adakah menjadi sebab kenapa tarbiyah di sekolah tidak 'menjadi' kerana ke'formal'an ataupun bahasa mudahnya 'nerd'. Lain orang lain pandangannya tetapi inilah apa yg ana nampak dari segi zahirnya.

Sebagai manusia kita tidak dapat lari dari kekurangan. Seandainya kita menyalahkan bahan tarbiyah tak cukup atau tak up to date, itu memang tak masuk akal sebabnya masalah bukan pada bahan tetapi diri sendiri. Kita kekurangan beberapa perkara antaranya 'communication skill'. Selalu kita baca dalam novel2 cinta, bagaimana seorang kekasih memujuk kekasihnya. Kita kekurangan cara untuk berkomunikasi. Mungkin kita dah tahu tetapi tidak amalkan ataupun tanpa disedari kita melupakannya.

Secara fitrahnya manusia ingin melihat hasil bukan usahanya. Sebab itulah kadang2 bahkan sering kali kita terburu-buru dalam dakwah dengan hanya sekadar untuk melihat berapa ramai mad'u yg kita perolehi.

Ini bukanlah topik utama tetapi sekadar iklan sahaja. Sebenarnya nak cadangkan agar topik2 yg ditulis dalam blog perlulah diperluaskan bukan diperkecilkan skopnya. Kalau nak buat tazkirah, ok silakan tetapi biarlah menarik dan tidak terlalu 'nerd'. Kalau boleh biarlah blog ini menjadi medium untuk pelajar mencari maklumat. Bukan sekadar menekankan apa itu tarbiyah dan bla bla bla. Sebab, alah bisa tegal biasa.

P/S: Maaflah andai bahasa yg digunakan tidak berapa sesuai dan agak mengguris kerana jujur itu lebih baik dr berselindung. Komunikasi banyak gaya dan cara. Andai cara baik dan memujuk tidak ada 'effect' dan 'feedback' maka sindir dan sinis juga cara komunikasi.

Maaf andai ada terguris hati dan lesapkanlah perasaan marah kerana cili yg digigit, lidah yg terasa 'nikmatnya'.

Tegurlah jika ada yg salah... nak marah pun ok juga kerana perasaan marah itu menunjukkan anda buat kerja.

0 comments: